Tuesday, December 6, 2011

Makanan yang perlu DIELAKKAN jika anda cuba untuk hamil



Salam dan hai readers,


 
Anda ingin hamil atau sedang cuba untuk hamil? Tak sangka juga rupanya ada makanan tertentu yang kawan-kawan perlu elak apabila ingin hamil. Tetapi adakah anda tahu bahawa terdapat banyak makanan yang perlu dielakkan jika anda cuba untuk hamil. Para bakal bapa pun sama penting untuk berkongsi info ini. Baca seterusnya ya..

Perkara yang perlu dielakkan

* Daging mentah atau kurang masak, ayam itik dan telur (dan rumah-makanan yang dibuat menggunakan telur mentah)
* Hati dan hati yang mengandungi tahap yang tinggi vitamin A
* Lembut, keju masak seperti Brie
* Keju berurat biru seperti Stilton
* Keju lembut yang dibuat dari keju yang tidak dibasmi kuman terlebih dahulu  (unpasteurised) atau susu kambing biri-biri



Bukan makanan saja kene elakkan, tapi tabiat dan kebiasaan juga perlu dihindar supaya wanita lebih mudah hamil. Jom baca-baca selanjutnya:

Kafein

Satu kajian Amerika mendapati bahawa mengambil kafein dalam jumlah yang lebih daripada sepatutnya (bersamaan dengan tiga cawan kopi sehari atau kira-kira 300mg) boleh mengurangkan peluang wanita untuk hamil sebanyak 27 peratus berbanding bukan peminum kopi.

Alkohol

Wanita yang minum hanya lima unit seminggu jauh lebih rendah peluang mereka untuk hamil. Cuba untuk mengelakkan alkohol sama sekali dalam tempoh tiga bulan sebelum mencuba untuk hamil.

Hati si kecil di dalam perut hanya mula dibangunkan sebulan selepas pensenyawaan dan ini berusia empat minggu pertama - seringkali sebelum anda sedar anda sedang hamil. Masa ini adalah salah satu daripada masa-masa yang paling lemah dan mudah rosak dan disebabkan oleh alkohol.

Bagi lelaki, minum 3-4 unit sehari boleh menjejaskan sperma dengan merendahkan paras testosteron, dan dalam jangka masa panjang, buah zakar boleh menjadi layu dan lemah.

~Walaupun jarang-jarang kedengaran kaitan wanita dan lelaki Malaysia dengan alkohol, namun tidak salah kita berkongsi info ye~

Rokok

Wanita yang merokok secara langsung dikaitkan dengan kemandulan. Bukan kerana faktor itu sahaja yang wanita yang terpaksa berhenti merokok. Satu kajian Finland mendapati bahawa 41.9 peratus lelaki yang merokok adalah mandul, berbanding 27.8 peratus lelaki yang tidak merokok. Dan orang-orang lelaki yang merokok mempunyai sperma lebih sedikit apabila mereka ejakulasi. Dan jika itu tidak cukup untuk meyakinkan beliau untuk berhenti merokok, tunjukkan bukti statistik bahawa merokok akan menyebabkan mati pucuk menurut sumber perubatan.

Lelaki perlu berhenti merokok sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum mencuba untuk mendapatkan bayi. Ia mengambil masa 100 hari untuk membuat sperma - dan itu adalah 100 hari di mana sperma boleh mengalami kerosakan yang tidak boleh diperbaiki. Ibu bapa yang merokok adalah lebih cenderung untuk menghasilkan bayi dengan kecacatan genetik, dan sekurang-kurangnya dua kali berisiko kanser.

Dadah

Tidak, anda tidak boleh menggantikan alkohol dan rokok dengan ganja atau kokain. Dan kita tidak perlu untuk memberitahu anda mengapa!

Itu dah semestinya lah kan. Kafein, alkohol, rokok termasuklah dadah merupakan faktor utama sukar untuk hamil. Mungkin ada faktor-faktor lain yang turut mengganggu. Kadang-kadang satu-satu benda yang menjadi kebiasaan kita memang sukar untuk berhenti, tapi tak salah mencuba kan. Bersama-sama lah kita berusaha untuk menjadi lebih baik. Semuanya tak mustahil dengan izinNYA kan. Insyaallah. Senyum~

Share n Luv from BamBam2u. Lebih banyak info tentang kehamilan, tips ibu bapa, bayi serta kesihatan kanak di Facebook klik sini BamBam2u. Selamat membaca kawan-kawan!

Sumber:

2 comments:

Nory Zoulkefle said...

alamak keju x leh ek...nory suke mkn cheezy wedges kfc tu, klu order mesti mtk cheese lebih..hmm lepas ni kene kurangkan lah..harap2 berjaya..amiinn..=)

azu said...

nory: harap kita dapat elak selagi mampu.usaha tu;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...