Wednesday, December 28, 2011

Tanda-Tanda Kehamilan yang Mengejutkan!

Salam dan hai readers,


Gejala dan tanda-tanda kehamilan sering menjadi tanda tanya untuk wanita atau pasangan berkahwin yang sedang berusaha untuk mendapatkan anak. Ingat ye kawan-kawan pembaca, setiap tanda itu berbeza buat setiap ibu mengandung dan pasangan berkahwin yang lain. Maka, setiap tanda itu adalah pelik dan sangat mengujakan! Jom baca seterusnya.



1. Rasa aneh dalam mulut

Kekadang rasa tawar dalam mulut yang sangat pelik dan jarang-jarang dirasai. Ia selalunya dipanggil ‘dysgeusia’ iaitu salah satu tanda pertama yang sangat jarang-jarang dialami yang terjadi oleh perubahan hormon dan bau. Jangan risau ye kerana simptom ini selalunya hilang dalam trimester kedua!

Tips: Cubalah makan atau minum makanan yang masam-masam seperti limau untuk mengatasinya.

2. Muncul garis perang di tengah perut



Dari mula hamil hingga trimester kedua (minggu 13), anda mungkin mendapati bahawa satu garis nipis gelap yang dikenali sebagai Negra li telah muncul di bawah dan tengah perut anda.

Ia disebabkan oleh tahap hormon melatonin dan hormon estrogen wanita yang lebih tinggi. Tanda itu akan pudar dan hilang sejurus selepas kelahiran, tetapi jika ia kekal fikirlah ia sebagai tanda anda pernah mengandungkan bayi. 

3. Kaki Mengembang

Kadang-kadang, ia bukan hanya lebar pinggang anda yang semakin besar, kaki anda juga turut mengembang – Bersyukurlah kerana kaki anda masih stabil kerana adanya pembendungan cecair dalam buku lali dan kaki anda.

Tidak perlu bimbang selagi bengkak tidak disertakan dengan tekanan darah tinggi bagi mengelakkan pra-eklampsia ', kata Denise.

* Tips: Elakkan berdiri untuk tempoh masa yang lama.


4. Payudara kerap basah



Anda perlu cari lapik patch seperti kain atau yang pakai buang terutamanya bila anda sedang menyusu anak yang lain. Jangan terkejut jika anda baru mengandung 7 bulan mendapati coli payudara anda akan basah akibat susu. Jangan risau kerana payudara itu adalah persediaan untuk anak yang bakal lahir. 

* Tips: Beli sekotak breastpads dan simpannya bersama anda untuk masa-masa yang tidak dijangka.


5. Anda mempunyai mimpi yang pelik



Hah, Azu pernah mengalaminya ketika mengandungkan Aijaz. Mimpi pelik seperti berlari keletihan tetapi tidak ada apa benda pun untuk dikejar. Berpeluh-peluh satu badan. Mungkin ibu-ibu lain pernah bermimpi melahirkan ikan atau sedang dikejar oleh bayi gergasi? Mimpi aneh lebih kerap berlaku semasa kehamilan adalah berpunca dari hormon kehamilan. Secara tak sedar selalunya anda lebih bimbang daripada biasa dan terdapat banyak perkara yang difikirkan oleh otak anda ketika mengandung.



Tidur anda juga mudah terganggu dan anda kerap bangun pada waktu malam.


6. Mulut penuh air liur

Jangan terlalu terkejut jika anda bangun dan mendapati sejumlah air liur membasahi bantal anda. Salah satu tanda-tanda luar biasa kehamilan adalah pengeluaran air liur yang berlebihan - dikenali sebagai pytalism.

Ia lebih kerap berlaku pada bulan-bulan awal kehamilan, terutamanya jika anda mengalami loya dan muntah-muntah, dan anda perlu mencari jalan terbaik untuk selalu meludah keluar. ~Geli tapi itulah sebenar yang terjadi!

Tetapi jangan bimbang - ia adalah sementara dan biasanya berhenti di trimester kedua.

* Tips: Cuba minum air dengan limau dan menghisap gula-gula untuk membantu anda menelan air liur yang berlebihan.



7. Sukar untuk Ingat


Pernah ke terjadi dimana kunci kereta anda hilang dan sukar mengingati nama rakan anda? Kerosakan memori kerap terjadi ketika mengandung. Walaupun tiada punca biologi yang terbukti, namun masalah ini biasanya akan hilang setelah tahap hormon kembali normal.



* Tips: Buat senarai, tulis peringatan dalam diari anda dan letakkan benda-benda penting  di tempat yang sama dan mudah ingat.


8. Berlaku Perubahan Penglihatan anda



Akibat pengekalan cecair dalam mata semasa kehamilan, bentuk biji mata anda mungkin berubah. Sekiranya anda memakai Contact Lense, mungkin mata ada berasa pedih. ‘Biasanya keadaan ini adalah sementara, "kata Denise. 'Anda mungkin perlu untuk menghadkan masa anda memakai kanta atau kembali memakai cermin mata buat sementara waktu.'

* Tips: Jumpalah pakar optik anda untuk mendapatkan nasihat selanjutnya.


9. Cecair Vagina keluar lebih banyak dari biasa



Kelebihan wanita hamil kerana tiada tempoh period berlaku sepanjang 9 bulan, namun anda perlu mengalami cecair vagina yang lebih banyak dari biasa terutamanya pada trimester kedua. Satu teori menyatakan ia adalah cara badan anda untuk melindungi vagina anda dari jangkitan dimana aliran adalah berasid dan bertindak sebagai penghalang kepada jangkitan.

Jangan bimbang melainkan jika ia yang gatal, menyakitkan atau mempunyai satu bau sedikit hanyir.


* Tips: Pakai pantyliner, tetapi pastikan anda juga melekat pada seluar dalam (cotton) dan mengelakkan produk mandian wangi dan seluar yang ketat untuk mengurangkan risiko penyakit lain.



10. Keinginan Makanan yang pelik

Mungkin jenaka atau serius! Selalunya sering kita dengar ibu hamil mempunyai keinginan yang pelik dengan bahan yang bukan makanan sepeti arang batu atau bau petrol yang mengasyikkan. Selalunya keinginan ini dikaitkan dengan kekurangna vitamin C atau zat besi seperti daging.



* Tips: Hadapi kehamilan anda dengan makanan yang sihat, tetapi tidak turut kepada keinginan makanan yang tinggi lemak dan manis dan pastikan makanan tiada kalori dengan vitamin, mineral dengan kadar minimum.

Memang tak dinafikan setiap pengalaman wanita hamil adalah berbeza. Turut juga berbeza situasinya untuk setiap detik ketika mengandungkan anak-anak kita kan. Apa yang penting kita berusaha untuk menjadi ibu hamil yang terbaik sepanjang mengandungkan anak-anak yang kita sayang. 

Share n Luv from BamBam2u untuk semua!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...