Wednesday, December 28, 2011

Posisi Seksual Terbaik untuk HAMIL?


Salam dan hai readers,


Topik ini agak sukar untuk dikupas dan dibincangkan sedalam-dalamnya namun Azu cuba terhadkan pembacaan dan perkongsian Azu untuk info yang penting-penting dan perkara asas sahaja. Ilmu itu kan lebih baik dikongsi untuk tatapan bersama terutamanya buat pasangan yang ingin memiliki bayi dengan taktik posisi yang betul dan terbaik!

Sebenarnya tiada kajian saintifik yang membuktikan posisi seks tertentu boleh membantu untuk hamil. Walaubagaimanapun kajian Magnetic Resonance Imaging (MRI) mendapati pasangan yang mengadakan hubungan seks dalam kedudukan yang berbeza telah memberi pengertian khusus.

Posisi Terbaik

1. Posisi ‘man on top /missionary position’ adalah salah satu cara terbaik untuk hamil kerana ‘kedudukannya’ yang betul-betul bersebelahan dengan pembukaan rahim wanita. (anterior)

2. Posisi dari belakang samada berbaring atau merangkak dimana pengaliran sperma di sebelah kanak serviks anda. (posterior)

Sebenarnya kedua-dua kedudukan ini jelas menunjukkan hujung zakar berada di kedudukan terbaik antara serviks dan dinding vagina.

Posisi Terburuk

Sesetengah pakar berpendapat:

Posisi dalam keadaan berdiri, duduk atau wanita di atas kerana menentang gravity dan sperma sukar berenang ke arah tiub fallopio wanita.

Perlukah Orgasma untuk HAMIL?

Jawapannya PERLU. Itulah perkara yang sangat penting bagi seorang lelaki mencapai orgasma untuk pasangannya hamil. Namun kini terdapat kajian bahawa orgasma wanita juga membantu membawa sperma terus ke dalam rahim.

Posisi Seksual untuk hamil bayi LELAKI atau PEREMPUAN?

Menurut orang lama-lama~lagenda nenek moyang kita menyatakan apabila aktiviti seks berlaku dimana wanita diatas akan lebih cenderung mendapat bayi PEREMPUAN manakala sebaliknya akan cenderung mendapat bayi LELAKI. Namun itu bukanlah kajian sains yang disahkan. Itukan rezeki dari Tuhan, bayi lelaki atau perempuan bukan persoalan tapi kita perlu menerima dengan hati yang terbuka dan bersyukur~disamping itu terus BERUSAHA ye kawan-kawan!

Tips Penting dan Harus Diamalkan:

Selepas aktiviti seks~

Pertama: Wanita disarankan berbaring dengan bantal kecil di pinggul selama 20 minit. Hal ini membantu sperma berenang menuju ke rahim anda dan meningkatkan peluang untuk hamil.

Kedua: Wanita disaran untuk berbaring mengadap ke atas siling dan mengangkat kaki ke atas seolah –olah sedang mengayuh basikal di udara selama beberapa minit selepas aktiviti seks.

Dengar macam lucu kan, tapi cubalah, mungkin berhasil. Walaupun tiada bukti saintifik membuktikan keberkesanannya, tapi tidak salah untuk kita mencuba nya kan?~senyum. Insyaallah, harap berjaya!

Berkongsi untuk kegembiraan dan kesejahteraan semua yang menyokong BamBam2u. Terima kasih kerana sudi membaca!

Share with Luv from BamBam2u!

Sumber:
Babycentre.com.my
image: Google

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...