Wednesday, December 14, 2011

5 Cara Mengatasi Selsema, Hingus dan Kesukaran Bernafas Bagi Bayi


Salam dan hai readers,


Dalam tempoh setahun, bayi sering bermula dengan selsema, berhingus dan menyebabkan mereka sukar bernafas. Ini seringkali berlaku kerana bayi belum pandai untuk menghembus cairan dalam hidung iaitu hingus. Kadangkala kesian kan bila tengok anak-anak kita menangis kerana tidak selesa dengan selsema yang mereka hadapi. Terdapat 5 cara untuk mengatasi hingus yang tidak selesa dan kesukaran bernafas akibat dari selsema.

5 Cara Mengatasi Selsema oleh Jackie Walsh, Pelawat Kesihatan

1. Breastfeed/BF bayi dengan Air Susu Ibu (ASI) sekerap dan selama yang boleh kerana ASI mempunyai antibodi dari ibu yang kebal dari penyakit.

2. Jauhkan bayi yang berumur bawah 3 bulan dari sesiapa sahaja yang menghidapi selsema atau berhingus.

3. Jangan merokok! Kanak-kanak yang tinggal bersama perokok akan cenderung mendapat selsema dari bayi lain yang tidak terdedah dengan nikotin.

4. Basuh tangan anda sebelum memegang bayi anda terutamanya selepas batuk, bersin atau mengelap hidung.

5. Balut badannya agar berasa hangat – Menurut kajian baru-baru ini, tindakan ini benar-benar membantu bayi selsema yang berada di teluk. Jangan biarkan kakinya basah kerana jika dibiar basah akan mengundang 3 kali selsema yang lebih teruk.

Semoga anak-anak kita sentiasa sihat dari selsema yang teruk. Jangan lupa makan ubat yang diberikan doktor dan sekiranya masih selsema lebih dari 3 hari, sangat wajar dirujuk semula dengan doktor untuk pemeriksaan lanjut kerana bimbang selsema yang teruk akan menghasilkan kahak yang banyak melalui paru-paru si kecil. Itukan boleh mengundang bahaya buat anak-anak kita. Perhatikan mereka, sayangi mereka, peluklah mereka terutamanya ketika mereka sakit dan tidak selesa dengan selsema. Si kecil akan berasa lebih selamat!

Terima kasih kerana membaca buat semua ibu bapa yang prihatin!

Salam sayang dari BamBam2u!

Sumber: askamum.co.uk

2 comments:

MalizaMah said...

bagus utk bekalan masa depan saya ni.......
singgah jap.. sambil usha entri.

azu said...

bagus utk persediaan ms hdpn ye..tq.sggah selalu ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...