Saturday, December 17, 2011

Apa Yang Perlu Diharapkan dari IMBASAN/SCAN Pertama?



Salam dan hai readers,



Pengalaman mengandung atau hamil adalah satu perkara yang sangat menakjubkan terutamanya apabila bakal si ibu membuat imbasan bayi dalam perutnya buat kali pertama. Sudah tentu kita mengharapkan bayi dalam perut berada dalam keadaan yang sihat. Apatah lagi bila melihat bayi kita muncul di skrin, saat itulah merupakan saat terindah. Bukan hanya bertujuan untuk melihat jantina bayi tapi juga penting atas sebab-sebab perubatan oleh doktor-doktor di zaman moden ini. Jom kita baca selanjutnya!

Doktor berpeluang mencari dan menemui pelbagai jawapan melalui imbasan /scan bayi iaitu:


Kehamilan & Kelahiran


Tentu si ibu merasa sungguh bahagia bila pertama kali membuat imbasan bayi dimana doktor menyapu krim gizmo di atas perut anda dan anda berpeluang melihat imej bayi anda melonjak-lonjak di skin. Walaupun dia kelihatan seperti kacang yang terapung-terapung di atas bulu halus, imbasan tersebut memberi pelbagai maklumat kesihatan untuk anda dan bayi anda. Dua imbasan paling penting ialah imbasan awal dan imbasan perkembangan. Imbasan kesihatan juga tidak terkecuali pentingnya untuk negara Scotland dan Portsmouth. Jadi terpulang pada ibu-ibu semua memilih pusat imbasan yang terbaik untuk bayi anda.


Menetapkan Tarikh

Semasa kehamilan anda antara 10 dan 14 minggu, scan pertama anda mengambil masa kira-kira 20 minit dan dan tarikh kehamilan anda dan tarikh kelahiran bayi anda dapat dikenalpasti. Ukuran kepala, panjang dan lebar badan, kaki dan tangannya dapat membantu doktor memberi tarikh yang tepat tentang umur sebenar bayi dalam kandungan. Kita juga boleh melihat anda hamil kembar atau lebih. Bayi kembar selalunya ditunggu-tunggu oleh setiap ibu kan~he. Jangan lupa cetak imbasan bayi anda sebelum pulang dan anda akan berbahagia memandangnya selalu.


Imbasan juga kadang-kadang memberi berita sedih buat ibu hamil apabila bayi tersebut gagal untuk membesar dalam kandungan. Didapati 'Suatu kantung kosong (ovum rosak) akan menunjukkan bayi anda tidak membesar, manakala embrio dengan tiada denyutan jantung membuatkan kehamilan tersebut gagal. Doktor akan berbincang dengan anda untuk tindakan seterusnya. Walaupun berita keguguran bayi itu amat menyedihkan, namun ibu harus akur dan mengikuti setiap arahan doktor demi kesihatan.



Perincian dari Pemerhatian

Imbasan anomali biasanya dilakukan di sekitar 19 hingga 20 minggu untuk memantau perkembangan bayi anda. 'Dengan ini, semua peringkat dibentuk supaya kita boleh lihat terperinci untuk memeriksa sebarang keabnormalan struktur,' Semua harus diperhatikan dalam laporan bercetak yang akan anda terima selepas itu.

Pada peringkat ini, kira-kira separuh daripada semua keabnormalan utama, seperti spina bifida atau kecacatan dinding abdomen, boleh dikenal pasti. Dalam kes-kes lain imbasan mungkin menunjukkan perubahan kecil, yang dikenali sebagai 'petanda'.

Ini boleh menjadi tanda-tanda masalah yang lebih serius seperti sindrom Down. Petanda mungkin atau tidak mungkin menunjukkan masalah dengan kromosom bayi, Ujian lanjut oleh doktor perlu dilakukan supaya bayi dalam kandungan tidak terancam seperti 'Chorionic Villus Sampling'. kandungan Bacaan lanjut, sila rujuk isu 'Sindrom Down' DISINI.


Sebenarnya banyak permasalahan dalam kehamilan boleh dikenalpasti oleh doktor melalui imbasan/scan. Teknologi moden ini dicipta supaya tidak membahayakan si ibu. Tapi jangan terlalu kerap ye ibu-ibu. Azu harap info ini dapa membantu ibu-ibu di luar sana mengetahui betapa pentingnya imbasan bayi demi diri anda dan bayi anda.

Share and luv from BamBam2u. Terima kasih kerana sudi membaca!


Sumber: askamum.co.uk

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...