Saturday, August 13, 2011

Rawatan Kesuburan Untuk Wanita yang Ingin Hamil

Salam dan hai readers,

Sukar hamil? Mungkin artikel ini dapat membantu.

Pilihan rawatan kesuburan yang tersedia kelihatan sangat banyak dan nama-nama mereka berbunyi seperti sesuatu daripada satu episod Star Trek. Jadi, untuk membawa barang-barang tersebut turun ke bumi, di sini disediakan panduan kepada lima rawatan kesuburan seperti di bawah:

IUI (intrauterine insemination atau permanian beradas kontrasepsi) 


Tiub halus yang mengandungi sperma yang berkualiti terbaik 'dibasuh' dan dirawat dimasukkan ke dalam faraj wanita melalui serviks dan masuk ke uterus. Tujuannya adalah untuk mendapatkan sperma lebih dekat dengan tapak persenyawaan dan sama ada sperma rakan kongsi atau sperma penderma digunakan. Permanian beradas yang dijalankan pada bahagian yang paling subur dalam kitaran wanita, kadang-kadang dua atau tiga hari berturut-turut.

IVF (in vitro fertilisation atau persenyawaan in vitro)

Telur dikumpulkan dari ovari wanita dan bercampur dengan sperma. Fertilisation berlaku di dalam piring kaca yang rata (tidak dalam tiub ujian kepercayaan yang popular). Telur atau embrio dipindahkan ke dalam rahim wanita. Bunyinya mudah tetapi kitaran rawatan tunggal boleh mengambil masa antara enam minggu dan dua bulan dan akan merangkumi fasa di mana anda telah mempunyai suntikan setiap hari dan ultrasounds tetap.

ICSI (intracytoplasmic sperm injection atau suntikan sperma intracytoplasmic) 


Satu teknik yang agak baru yang menggunakan peralatan microinjection menyuntik sperma tunggal secara langsung ke tengah-tengah telur. Ia bermakna bahawa lelaki yang sperma kualiti atau kuantiti sebelum ini yang terlalu sedikit untuk IVF kini boleh mempunyai peluang menjadi seorang bapa.

GIFT (gamete intrafallopian transfer atau pemindahan gamet intrafallopian) 


GIFT adalah sama dengan IVF kecuali persenyawaan yang berlaku di dalam dan bukan di luar badan. Setelah pengumpulan telur selesai, telur dinilai oleh embryologist dan sehingga tiga 'terbaik' bercampur dengan sekitar satu sperma 100,000 mobil. Telur dan sperma maka dengan serta-merta diletakkan di dalam tiub fallopio wanita dalam operasi yang sama.

ZIFT (zygote intrafallopian transfer atau pemindahan zigot intrafallopian) 


ZIFT adalah campuran IVF dan GIFT persenyawaan berlaku di dalam makmal, seperti halnya dengan IVF. Tiga zygotes (1 telur selepas persenyawaan dan sebelum pembahagian sel telah mula) yang kemudian dipindahkan ke tiub fallopio wanita lebih cepat berbanding dalam kes IVF kerana ia yang dipercayai bahawa di persekitaran semula jadi badan adalah satu tempat yang lebih baik untuk menggalakkan embrio untuk membangunkan daripada hidangan makmal.

Ihsan majalah Kehamilan & Kelahiran

2 comments:

Nur Hafizah Hadi said...

Hi there! Keep on writing, btw sy suka blog bergenrekan kesihatan and all this stuff. Jrg jumpa blogger M'sia buat. Keep it up :)

azu said...

Nur hafizah: tq2..insyallah. i'll do my best. Info utk bacaan semua!tp baru bermula..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...