Friday, August 19, 2011

Kisah sayu Wajib Baca! Bolehkah saya Pinjam 25 Dollar?

Salam dan hai readers,



Hai semua, kebanyakan daripada anda mungkin telah terjumpa e-mel ini. E-mel yang sama telah ditujukan kepada saya lebih dari 2 kali sejak beberapa tahun lalu. Setiap kali saya membaca e-mel ini, ia membuat saya bangun dan sedar kepada panggilan itu bahawa kita perlu meluangkan masa yang berkualiti dengan orang-orang yang dicintai tidak kira bagaimana sibuk kita leka dengan kehidupan kita bekerja. Tidak kira bagaimana kita menguruskan masa kita, kita cenderung untuk meletakkan perkara-perkara yang terakhir yang paling penting dalam senarai keutamaan kami. Saya berharap email ini akan memberikan anda kesedaran dengan panggilan itu juga:)


Kawan-kawan SILA BACA INI ...



Terdapat seorang wanita pulang ke rumah dari kerja lewat, letih dan memenatkan, lalu mencari anak lelaki berusia 5 tahun yang menunggu di pintu rumah.

Anak: 'Ibu, boleh saya bertanya satu soalan?'

Ibu: "Ya pasti, apa dia? ' jawab wanita itu.

Anak: 'Ibu, berapa banyak duit ibu dapat bila bekerja dalam satu jam?'

Ibu: "Itu bukan urusan kamu. Mengapa kamu bertanya begitu? ' wanita itu berkata dengan marah.

Anak: 'Saya hanya mahu tahu. Sila beritahu saya, berapa banyak ibu dapat keje dalam satu jam? '

Ibu: 'Jika kamu nak tahu, saya dapat $ 50 sejam.'

Anak: 'Oh,' budak kecil menjawab, dengan kepalanya ke bawah.

Anak: 'Ibu, boleh saya pinjam $ 25?'

Ibunya amat marah, 'Jika sebab itu kamu bertanya yang kamu boleh meminjam wang untuk membeli mainan menarik atau beberapa barang karut yang lain, maka kamu pergi terus ke bilik kamu dan tidur ke katil. 

Fikirkan tentang mengapa kamu begitu mementingkan diri sendiri. Saya tidak bekerja keras setiap hari untuk melayan sifat keanak-anakan kamu itu. '

Budak lelaki senyap-senyap pergi ke biliknya dan menutup pintu ..

Wanita itu duduk dan mula runsing bila memikirkan tentang soalan budak kecil itu. Bagaimana dia berani bertanya soalan-soalan itu hanya untuk mendapatkan sedikit wang?

Selepas kira-kira sejam atau lebih, wanita itu telah reda, dan mula berfikir:

Mungkin ada sesuatu yang dia benar-benar perlu untuk membeli dengan 25.00 dolar dan selalunya dia tidak pernah meminta wang wanita itu. Lalu wanita tersebut pergi ke pintu bilik budak kecil dan telah membuka pintu.



Adakah kamu tidur, anak? ' Soalnya.

'Tidak Ibu, saya terjaga, "jawab budak itu.

'Saya telah memikirkan, mungkin saya terlalu keras kepada kamu pada awalnya' kata wanita itu. 'Ia adalah satu hari yang panjang dan saya melepaskan tekanan saya pada kamu ... Ambillah 25 dolar yang kamu minta.'

Budak lelaki itu duduk tegak, lalu tersenyum. 'Oh, terima kasih ibu!' dia menjerit. Kemudian, tangannya diseluk di bawah bantal itu, dan menarik beberapa keping duit kertas yang sudah renyuk.

Wanita melihat bahawa budak lelaki itu sudah mempunyai wang, dan mula ingin memarahinya lagi.

Budak lelaki itu perlahan-lahan mengira wang tersebut, dan kemudian memandang pada ibunya.

Mengapa kamu mahu lebih banyak wang jika kamu sudah ada? ' ibunya merungut.

Kerana sebelum ini duit saya tidak cukup, tetapi sekarang saya sudah cukup, 'budak kecil itu menjawab.

'Mak, saya mempunyai 50 dolar sekarang. Bolehkah saya membeli satu jam masa kamu? Esok sila pulang awal ke rumah. Saya ingin untuk makan malam bersama ibu. '

Ibu merasa sebak. Dia meletakkan tangannya di bahu anak kecil itu, dan dia merayu memohon maaf ..

Ia hanya peringatan ringkas untuk anda semua apabila bekerja keras dalam kehidupan. Kita tidak sepatutnya membiarkan masa pergi begitu saja melalui jari kamu tanpa perlu menghabiskan sedikit masa dengan orang-orang yang benar-benar penting kepada kamu, mereka yang rapat dengan hati kita. Ingatlah untuk berkongsi bahawa 50 dolar adalah bernilai masa anda dengan seseorang yang anda cintai.

Jika kita mati esok, syarikat yang kita bekerja dengan mudah boleh menggantikan kita dalam beberapa jam. Tetapi keluarga & rakan-rakan yang kita tinggalkan akan merasa kehilangan sepanjang hidup mereka.

Pesan dan sebarkan cerita itu ..Sungguh mengharukan. Terima kasih


~ummie sayang Aijaz!~

Share wif Luv!

3 comments:

si macho said...

sedihh :(

azu said...

so touching kan..;)

Yutaka Mushimura said...

dah..aku menangis sudah..sob..sob..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...