Friday, August 26, 2011

Faktor-faktor Keguguran Bayi bagi Ibu Hamil

Salam dan hai readers, 

Pernah mengalami keguguran dan ingin tahu kenapa dan bagaimana terjadinya keguguran serta faktor-faktor penyebabnya keguguran berlaku? Sila baca selanjutnya untuk penjelasan yang lebih terperinci.


Apakah keguguran?

Keguguran adalah kehilangan dalam 20 minggu pertama (atau "Pengguguran Spontan"). Kira-kira 10 hingga 20 peratus kehamilan akhir dikenali sebagai keguguran dan lebih daripada 80 peratus daripada keadaan ini berlaku sebelum 12 minggu.

Ini tidak termasuk situasi dimana anda akan kehilangan telur yang disenyawakan sebelum kehamilan terjadi. Kajian telah menunjukkan bahawa 30 hingga 50 peratus daripada telur yang disenyawakan hilang sebelum atau semasa proses implantasi - kerapnya berlaku awal apabila uterus wanita telah berjaya disenyawakan dalam tempoh kira-kira jangkaan masa. 



Apa yang menyebabkan keguguran? 

Antara 50 hingga 70 peratus daripada keguguran trimester pertama dianggap sebagai peristiwa rawak yang disebabkan oleh keabnormalan kromosom dalam telur disenyawakan. Ini bermakna telur atau sperma mempunyai bilangan kromosom yang salah, maka hasilnya telur yang disenyawakan biasanya tidak dapat berkembang lagi. Kadang-kadang keguguran adalah disebabkan oleh masalah-masalah yang berlaku semasa proses halus perkembangan awal. Ini termasuk telur yang tidak diimplan dengan betul dalam rahim atau embrio dengan kecacatan struktur yang menghalang dari perkembangan berlaku.





Oleh kerana kebanyakan pengamal penjagaan kesihatan tidak akan melakukan pemeriksaan penuh ke atas wanita yang sihat selepas keguguran tunggal, biasanya mustahil untuk memberitahu mengapa kehamilan telah hilang. Walaupun penilaian yang terperinci dilakukan selepas anda mempunyai dua atau tiga keguguran berturut-turut, misalnya - sebabnya masih tidak diketahui dalam sesuatu kes. 


Apabila telur disenyawakan mempunyai masalah kromosom, anda mungkin berakhir dengan apa yang kadang-kadang dipanggil ovum rosak (biasanya dirujuk dalam istilah perubatan sebagai kegagalan kehamilan awal). Dalam kes ini, implan telur yang disenyawakan dalam rahim dan uri dan kantung kehamilan mula untuk membangunkan, tetapi embrio yang terhasil sama ada berhenti berkembang awal-awal lagi atau tidak terbentuk sama sekali. 



Oleh kerana plasenta mula merembeskan hormon, anda akan mendapat ujian kehamilan yang positif dan mungkin mempunyai tanda-tanda awal kehamilan, tetapi ultrasound akan menunjukkan kantung kehamilan kosong. Dalam kes-kes lain, embrio hanya berkembang untuk sementara sahaja tetapi mempunyai keabnormalan yang menjadikan embrio terus berkembang adalah mustahil, dan perkembangannya akan berhenti sebelum jantung mula berdegup.

Jika bayi anda mempunyai degupan jantung yang normal - biasanya mula-mula dilihat pada aultrasound kira-kira usia 6 minggu dan anda tidak mempunyai gejala seperti pendarahan atau kekejangan adalah berkemungkinan anda mengalami penurunan keguguran ketara dan terus menurun dalam setiap minggu 

Apakah faktor-faktor GOLONGAN berisiko tinggi untuk terjadinya keguguran?

Walaupun mana-mana wanita boleh mengalami keguguran, ada yang berkemungkinan mengalami keguguran . banyak kali berbanding wanita lain. Berikut ialah beberapa faktor-faktor risiko:


Umur: Wanita yang agak berumur lebih berkemungkinan untuk hamil bayi yang mempunyai kromosom yang tidak normal dan boleh mengakibatkan keguguran. Malah, pada umur 40 tahun wanita berisiko 2x ganda berkemungkinan mengalami keguguran sama seperti remaja hamil yang berusia 20 tahun. Risiko anda mengalami keguguran juga meningkat dengan setiap kehamilan bayi.

Sejarah Keguguran: Wanita yang mempunyai dua atau lebih keguguran berturut-turut adalah lebih cenderung untuk keguguran bebanding wanita lain.

Penyakit atau Gangguan Kronik: Kencing manis yang terkawal dan sesetengah penyakit darah yang diwarisi, gangguan autoimun (seperti sindrom antiphospholipid atau 10011584 lupus), dan gangguan hormon (seperti sindrom ovari polikistik) adalah antara faktor-faktor yang yang boleh meningkatkan risiko keguguran.

Masalah atau pangkal rahim: Setelah Setelah beberapa keabnormalan uterus kongenital terjadi, masalah rahim yang teruk (band tisu parut), atau pangkal rahim yang lemah atau yang luar biasa serta pendek (dikenali sebagai kelemahan serviks) sehingga berkemungkinan untuk keguguran. Hubungan antara satu jenis fibroid rahim (yang sama, pertumbuhan benigna) dan keguguran kontroversi, tetapi kebanyakan fibroid tidak menimbulkan masalah. 

Sejarah Kecacatan Kelahiran atau masalah genetik: Jika anda, pasangan anda, atau ahli keluarga berlainan genetik, dan telah mempunyai satu yang dikenal pasti pada kehamilan sebelumnya, atau telah melahirkan kanak-kanak dengan kecacatan kelahiran, anda berisiko tinggi untuk mengalami keguguran.

Jangkitan: Kajian telah menunjukkan risiko yang agak tinggi untuk keguguran jika anda mempunyai listeria, beguk, rubella, campak, cytomegalovirus, Parvovirus, gonorrhea, HIV, dan beberapa jangkitan lain.

Merokok, minum Arak dan menggunakan Dadah: Merokok, minum arak, dan menggunakan dadah seperti kokain dan MDMA (ecstasy) semasa mengandung semua boleh meningkatkan risiko anda untuk keguguran. Beberapa kajian menunjukkan kaitan antara penggunaan kafein dan risiko keguguran adalah lebih tinggi.

Ubat-ubatan: Sesetengah ubat-ubatan telah dikaitkan dengan peningkatan risiko keguguran, jadi ia adalah penting untuk bertanya kepada doktor anda tentang keselamatan ubat yang anda ambil, walaupun semasa anda cuba untuk hamil. Ini juga dadah preskripsi dan over-the-counter, termasuk ubat-ubatan anti-radang nonsteroidal (NSAIDs) seperti ibuprofen dan aspirin. 

Toksin Persekitaran: Faktor-faktor persekitaran yang boleh meningkatkan risiko keguguran adalah termasuk plumbum; arsenik; sesetengah bahan kimia, seperti formaldehid, benzena, dan oksida etilena; dan dos radiasi yang besar atau gas anestetik. 

Faktor-faktor Bapa: Tidak banyak yang diketahui tentang bagaimana keadaan bapa menyumbang kepada risiko beberapa kali keguguran, walaupun risiko itu meningkat dengan usia bapa. Penyelidik mengkaji sejauh yang sperma boleh dirosakkan oleh toksin alam sekitar, tetapi keadaan telur masih elok dan aktif. Beberapa kajian mendapati risiko yang lebih besar untuk keguguran adalah apabila bapa telah terdedah kepada merkuri, plumbum, dan beberapa industri kimia dan racun perosak. 

Obesiti: Beberapa kajian menunjukkan kaitan antara kegemukan dan keguguran.

Prosedur Diagnostik: Terdapat risiko kecil yang meningkat keguguran selepas persampelan villus korionik dan amniosentesis, yang boleh dilakukan untuk ujian genetik diagnostik.



Risiko anda keguguran juga lebih tinggi jika anda hamil dalam tempoh tiga bulan selepas melahirkan anak.

Share wif Luv. Sayangilah dirimu wahai wanita dan para ibu!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...