Wednesday, May 30, 2012

Inginkan Anak Lelaki atau Anak Perempuan?

Salam dan hai readers,

 
Kalau anda diberi pilihan ketika anda mengandung atau hamil, anda inginkan anak lelaki atau perempuan? Persoalan itu sering juga membelenggu fikiran Azu. Selalunya bagi orang lain, kalau sudah ada anak pertama itu anak lelaki, pasti selepas itu inginkan anak perempuan pulak. Begitu juga sebaliknya. Ohh, pening kan?

Apabila melihat Aijaz Nazeef, anak lelaki Azu bermain bola sepak dengan babahnya, main lari-lari sekeliling padang dan taman, menyepak bola seorang diri di rumah ketika babahnya kerja jauh, vroom-vroom kereta sportnya seorang diri…Azu terfikir alangkah seronoknya Aijaz kalau dapat adik lelaki. Adik lelaki sebagai teman belajar dan berkongsi cerita, geng bermain dan berkongsi minat kelelakian yang sama. Cewah..hehe~

Tapi, bila melihat Aijaz yang sangat aktif dan tak suka duduk diam, adoii penat pulak rasanya. Bukannya Azu tak suka cuma mungkin kemampuan Azu sekarang terutama bila mengandung ni adalah di luar kawalan Azu sendiri seperti cepat letih dan mengah terutama ketika melayan kerenah si hero ni. Lega rasanya bila babah Aijaz bersedia menghulurkan bantuannya dalam menjaga Aijaz yang semakin banyak kerenah. Tenkiu babah Aijaz! Kata mak Azu, budak nak dapat adik memang macam tu. Nampak macam susah sikit nak dengar cakap tapi Aijaz masih ingin peluk ummie macam dulu~sayang Aijaz!

Belum dengar pandangan babah Aijaz lagi. Dia lagi suka kalau anak yang bakal lahir nanti adalah anak lelaki sebab boleh temankan Aijaz bermain-main, tak boring, boleh bermain bersama-sama dan berkongsi permainan yang sama, punya minat yang sama, ha…baju Aijaz pun adik dia boleh pinjam-pinjam kan~penjimatan berkesan nampaknya. Ha, bukan itu saja..geng lelaki dalam rumah kami pun bertambah ramai dan kuat tapi ummie yang perempuan ini hanya seorang. Huhu~katanya lagi, kalau dapat anak perempuan pun tak kisah sebab boleh teman ummie memasak di dapur..senyum~

Latarbelakang keluarga babah Aijaz pun memang dipelopori 4 orang anak lelaki dan seorang saja anak perempuan manakala keluarga Azu terdiri dari 4 orang perempuan dan hanya 2 orang lelaki. Kata doktor, gen suami selalunya boleh mempengaruhi jantina seseorang anak, bukannya gen isterinya.Opps, harap pembacaan Azu itu betul. Tapi abang sulung kepada hasben Azu punya 3 orang anak perempuan dan hanya seorang anak lelaki. Emm, mungkin kajian itu perlu dikaji semula kan..

Tu baru cerita pasal anak lelaki, ada pengalaman kawan Azu yang punyai 2 orang anak perempuan. Jika ditanya, dia tidak menginginkan anak lelaki kerana kebimbangannya terhadap anak-anak buahnya yang kebanyakannya lelaki yang mempunyai perwatakan yang sangat memeningkan kepala ibubapanya. Serik agaknya melayan anak-anak buah lelaki yang degil, lasak dan meletihkan, dia sangat bersyukur dia dikurniakan anak-anak perempuan yang lemah lembut dan mendengar kata, kurang lasak dan pendiam. Emm, macam tu pulak kan~

Bukan itu saja, pengalaman adik pada kawan Azu yang sudah mempunyai 6 orang anak lelaki namun tetap berusaha untuk mendapatkan anak perempuan dalam keluarga. Namun, anak ke-7 masih anak lelaki. Tapi, kalau singgah di rumahnya pasti anda semua terkejut bila melihat keadaan rumahnya yang sangat kemas dan terjaga, bersih dan nak jumpa habuk di meja dan cermin pun susah. Hal ini kerana, ibubapanya telah melatih dan mendidik 6 orang anak-anak lelakinya sejak kecil supaya sentiasa menjaga kebersihan dan kekemasan rumah tak kira di rumah sendiri atau di rumah orang lain. Kalau pergi rumah orang lain, pasti duduk diam dan tak berani nak sentuh barang milik orang lain. Tengoklah, bagaimana Allah itu Maha Adil dan Penyayang dimana Dia sentiasa menyenangkan hati kita supaya lebih bersyukur. Syukur~

Bila tengok pengalaman orang lain, buat Azu rasa bersyukur kerana dikurniakan anak permata hati berbanding pasangan lain yang masih belum dikurniakan anak walau sudah bertahun-tahun mendirikan rumahtangga. Azu tumpang sedih dan sentiasa berdoa semoga dimurahkan rezeki kawan-kawan Azu yang masih belum menimang cahayamata. Amin~

Kadang-kadang pengalaman orang lain membuatkan kita sedar dan insaf terutamanya ketika sibuk memilih inginkan anak lelaki atau perempuan. Lupakan kisah Azu yang teringin memilih baju anak-anak perempuan yang serba-serbinya sangat kembang dan berwarna-warni, lupakan kisah Azu yang inginkan seorang teman atau anak untuk meneman Azu shopping baju dan handbag~en hasben Azu respon katanya ”Selama ni bukan dia dengan Aijaz ke yang selalu bawa ummie shopping?”. Emm, Azu angguk jela. So, senyum ja~

 ~sejuk hati ummie bila Aijaz rajin tolong menyapu sampah di rumah~

Sampai sini dululah luahan hati Azu dan serba sedikit pengalaman kawan-kawan Azu untuk tatapan semua pembaca BamBam2u yang dikasihi. Terima kasih kerana sudi singgah~

2 comments:

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

comelnye ank akak...

*anak tu anugerah ilahi..alhamdulillah..

azu said...

thanks ye A.F.A, anak anugerah Ilahi yg plg bermakna dlm fmly.alhamdulillah;)thanks sudi sggah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...