Thursday, January 5, 2012

Tips Galakkan anak-anak sukakan SEKOLAH!

Salam dan hai readers,


Entah kenapa Azu teruja ingin mengupas tajuk menarik ini untuk tatapan semua pembaca BamBam2u. Mungkin kerana permintaan teman baik Azu, SWEET MAMA mungkin kerana rasa ingin tahu, mungkin inginkan persediaan untuk anak-anak bila bersekolah nanti. Kalau Azu kata nak kongsi pengalaman...Aijaz baru nak masuk 2 tahun. Masih awal tapi tak salahkan kalau kita dapat tahu tips ni lebih awal? Jom baca-baca..

Ada satu fakta kecil yang dikenalpasti dimana kajian menunjukkan bahawa anak-anak kita tak kira berapa umurnya, latar belakang etnik, kawasan mana mereka tinggal selalunya mahu untuk ke sekolah. Mereka ingin berasa memiliki dan beritahu segala-galanya yang mereka lakukan di sekolah. Mereka selalu berharapkan guru-guru menyambut mereka dengan mesra, mengingati nama-nama mereka dan selalu berharap apa yang diajarkan oleh guru itu memberi kehidupan yang terbaik untuk mereka.


Alasan umum anak-anak anda mungkin tidak suka sekolah dan tips termasuklah:

Kebosanan

Ramai kanak-kanak bosan di sekolah. Tugasan kelas adalah terlalu mudah. Guru terpaksa memberi perhatian kepada murid-murid yang terlalu ramai atau gaya pembelajaran anak anda berbeza dari mod pengajaran dari guru. 

Tips:  

1. Masukkan anak-anak anda dalam kursus-kursus tertentu (Pembelajaran Berkesan),
2. Mendapatkan seorang pembantu pelajar untuk memberi perhatian khusus kepada kanak-kanak anda atau ajarkan gaya pembelajaran yang baru.


Masalah dengan rakan sebaya

Ini adalah salah satu alasan yang paling menyakitkan bagi ibu bapa kerana tiada apa yang anda boleh lakukan. 

Tips: 

Pastikan bahawa anda sedar jika adanya masalah ini bagi mengelakkan masalah ini semakin rumit. Bantu mereka dengan melibatkan mereka dengan latihan membina harga diri, menggalakkan anak-anak melakukan aktiviti-aktiviti kurikulum yang mempunyai membina persahabatan yang positif, bekerjasama dengan kaunselor, pengantaraan rakan sebaya atau mungkin juga bertukar sekolah.


Tekanan

Terdapat banyak tekanan yang dikaitkan dengan sekolah dan kanak-kanak mula berasa mereka pada usia muda. Hal ini sering berlaku apabila markah ujian yang seragam adalah begitu penting di sekolah-sekolah. 

Tips: 

Mengenal pasti sama ada tekanan itu datang dari anda, guru, sekolah, rakan sekerja atau berasa anak anda sendiri yang perlu untuk mengatasinya. Puji dan sokong anak-anak anda dalam pembelajaran untuk membina harga diri yang sebenarnya. 

Cara Azu mungkin sama dengan ibubapa yang lain. Masa Aijaz kecil lagi Azu dah galakkan Aijaz bangun di awal pagi, tiap-tiap pagi ingatkan dia untuk pakai kasut, pakaikan beg BEN 10 dengan buku kartun fav dia di dalam beg, suruh dia rajin baca buku-buku fav dia, ingatkan dia selalu baca buku nanti akan jadi pandai dan boleh ke sekolah macam bang naqib dan bang aiman (tu jiran sebelah), tunjukkan dia sekolah di sebelah rumah kami je dan dapat kawan-kawan yang ramai.

Ha, jangan lupa bawa anak-anak kita ke pusat sains~belajar sains dan matematik yang akan menarik minat mereka untuk belajar dan terus belajar subjek kegemaran mereka terutamanya di sekolah. Cubalah kawan-kawan. Tak cuba kita tak tahu hasilnya kan~

~Aijaz belajar pantulan cahaya di Pusat Sains Negara~

Azu akan terus cuba dan berharap agar Aijaz sukakan sekolah, guru mahupun kawan-kawannya! Tidak lupa juga Azu selalu jugak tunjukkan video aksi upin ipin ke sekolah. Suka nya part ‘selamat pagi cikgu~’yang paling suka ummie Aijaz lah. Rindu kat sekolah ngan kawan-kawan lama, rindukan kenangan dan memori indah anak-anak kecil yang bersuka ria tanpa memikirkan sebarang masalah. Indahkan~


                http://www.psychologytoday.com
                Video Youtube

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...