Tuesday, January 10, 2012

Tips Bila Anak-Anak Susah dan Cerewet Nak Makan


Salam dan hai readers,


Azu dan en hubby pening memikirkan kenapa si Aijaz yang berumur 18 bulan tu susah nak makan. Sebelum ini apa saja yang kami makan, mesti Aijaz tak pernah tolak. Bila bangku makan dia tak membantu untuk dia makan, kami lepaskan Aijaz turun dan akibatnya… Kepenatan mengejar Aijaz demi sesuap nasi. Hampir semua keluarga Azu tegur Aijaz nampak kurus dari biasa. Babysitter Aijaz pun mengadu masalah yang sama. Azu risau. Agaknya ramai ibubapa diluar sana turut alami masalah yang sama macam kami. Nak berkongsi? Azu terbaca 2-3 artikel dan ini jawapannya.

Pada usia ini, masalah ini adalah perkara biasa antaranya ialah:

1. Sukar duduk dan makan dengan betul

2. Makan dengan kuantiti yang sedikit

3. Cerewet dalam memilih makanan yang mereka gemari.

4. Mudah terganggu dan terpengaruh dengan persekitaran selain makan.

Bila tengok Aijaz kurang makan, Azu pun seringkali paksa dia makan lebih banyak. Namun, usaha itu mungkin sia-sia kerana lebih banyak tekanan dan paksaan terhadap mereka, lebih kuat dia akan menentang dan semakin kurang makanan yang disuapnya. Semua pinggan sudu dilemparnya. Makan bersepah usah cakapla. Memang dah jadi hobi kami ummie n abah Aijaz kemas lepas makan. Terpaksa~Budak-budak ni memang tak suka dipaksa kan, sama cam kita dulu-dulu..hee~

Tips:

1. Jangan bimbang. Dia sendiri tak akan biarkan dirinya kelaparan. Biarkan dia memilih makanan yang disukainya dan seberapa banyak yang diingininya. Walaubagaimanapun, pastikan kita tawarkan pelbagai makanan yang sihat dan biarkan mereka makan dengan sendiri dan anda sendiri member contoh pemakanan yang baik untuk anak-anak.

2. Ha, tips lagi satu..Jangan biarkan orang sekeliling termasuk kita membandingkan tabiat pemakanan si kecil anda dengan kanak-kanak lain dihadapan mereka. Mereka mungkin tidak suka.;(

3. Mengekalkan diari pemakanannya  selama seminggu. Pantau minatnya kepada satu-satu kumpulan makanan. Jika dia kurang makan ayam, tawarkan padanya ikan, telur atau produk tenusu.

4. Bincang dengan doktor sekiranya dia tidak ingin makan dan minum setelah anda memujuknya dengan pelbagai cara dan kaedah;)

Apa yang penting:

1. Perkembangannya normal dimana ketinggian dan julat berat badan berada dalam julat optimum.

2. Selsema atau demam yang kerap juga sebagi petunjuk kesihatan yang kurang baik yang mungkin juga faktor makanan atau persekitaran luar yang kurang bersih.

Ingatnya, wahai ibubapa..Anak-anak tidak perlu kalori yang banyak atau sama seperti kita. Cukupkan keperluan kalori harian mereka. Jadi, anda dan Azu juga tak perlu risau lagi dan selalulah bersabar dengan kerenah cerewatnya tentang makanan. Semoga mendapat manfaat untuk semua!

~seronok tengok bila aijaz makan dengan seleranya~

Salam sayang dari BamBam2u! Terima kasih kerana sudi membaca~

Sumber:

Babycentre
Parenthots
Motherandbaby.ninemsn.com.au

4 comments:

QueeN TerataI said...

saya suka entri ni.. betul biarkan anak memilih apa yg mereka nak makan.. tp alhamdulillah anak saya xdelah cerewet sgt cuma kdg dia kurang makan nasi tp lebih makan makanan seperti roti, keropok dan kek...

azu said...

queen teratai: tq. anak2 mcm2 ragamnye kan.yg ptg dia mkn mknn bkhasiat n cukup vitamin penting utk mbesar.;)

emen bae said...

nice info. .


Foto SNSD Girls Generation 2013

Anonymous said...

info yang bagus..betul tu jgn dipaksa kalau anak tu kurang suka..tak kisah quantiti bayak atau sikit yg penting dia makan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...