Thursday, January 12, 2012

Hamil dan Letih Sepanjang Masa?


Salam dan hai readers,



Sejak Azu pregnantkan si Aijaz dulu, Azu sering ditanya soalan-soalan dari ibu hamil kenapa mereka sering letih, lesu sepanjang masa. Pengalaman Azu hamil dulu pun Azu sering rasa tak bermaya dan kadangkala rasa nak pitam. Mungkin kurang vitamin ke kurang rehat kea tau hormon pembawak budak? Itu hanya pengalaman tapi mungkin lebih baik kita merujuk pada yang pakar. Jom baca seterusnya..

Tempoh 12 minggu atau Trimester Pertama biasanya merupakan minggu terburuk bagi ibu hamil. Tiada ubat untuk mengelak simptom keletihan ini walaupun tidur sepanjang hari. Tidur sebentar di ofis dalam waktu bekerja pun kadangkala tidak membantu melainkan anda tidur awal dimalam hari. Faktor-faktor keletihan ibu hamil banyak tapi Azu kecilkan skopnya bagi memudahkan pembacaan.

i) Faktor Perubahan Hormon

Secara khususnya, terdapat peningkatan mendadak dalam hormon prosgesteron. Hal ini menyebabkan anda sukar untuk tidur malam dengan baik kerana terpaksa ‘berkunjung’ ke tandas dengan lebih kerap. Kemurungan juga kerap berlaku akibat ketidakselesaan anda.

ii) Faktor Loya dan Muntah

Selalunya faktor ini memang penyumbang anda kehilangan banyak tenaga. Anda kerap bimbang dan letih seolah-olah anda telah lari marathon sepanjang hari.

Pemakanan dan Senaman merupakan faktor paling penting yang boleh membantu mengatasi keletihan bagi ibu hamil:

Makanan

1. Makan makanan ringan yang berkhasiat dalam posisi yang kecil dan kerap seperti buah-buahan atau snek sayur-sayuran.

2. Memilih makanan protein dan karbohidrat kompleks seperti bijirin gandum, susu rendah lemak, biskut gandum.

3. Makanan tinggi kalsium iaitu susu tanpa rum, keju atau yogurt boleh menggantikan kalsium yang dikongsi bersama dengan bayi.

4. Makanan yang kaya dengan zat besi iaitu bayam, strawberry atau bronkoli.


Senaman

Selalunya ibu hamil kerap mengah dan letih bila sibuk dalam urusan-urusan kerja pejabat atau kerja rumah. Apa kata kita amalkan senaman yang bersesuaian iaitu melakukan regangan , membuat latihan pernafasan dalaman serta berjalan-jalan ringkas di ofis mahupun di taman. Selepas itu, mungkin anda bertenaga semula. Cubalah!

Semoga info yang diberikan sedikit sebanyak membantu ibu-ibu hamil di luar sana untuk terus bersemangat menjalani kehidupan seharian walaupun kerap letih dengan pelbagai symptom kehamilan. Bertahan ye ibu-ibu~
Share n Luv from BamBam2u untuk semua! Terima kasih.

Sumber:

Pregnant.thebump.com
Motherandbaby.ninemsn.com.au
Babycentre Malaysia

6 comments:

QueeN TerataI said...

gejala keletihan sewaktu hamil ni mmg x dapt dielakkan sbb perubahan yg dialami secara x sedar ia meletihkan tubuh badan kita...

Adam said...

biasalah masa ngandung, macam2 perasaan ada

azu said...

Queen Teratai:mmg betul.xsedar bdn lesu.Boleh atasi dgn pemakanan yg sihat;)
Adam: Perasaan yg xselesa,nk pitam, takut semua ada.
thanks coz sudi mbaca!

Syaifuddin said...

take a note ni ..haha

azu said...

Syaifuddin: note utk ms depan;)thanks sudi baca~

Eija said...

Suami saya anggapan lain lak...dia kaa saya malas bila nandung ni...pdhal mmg saya letih...lg2 dh sarat mcmni...saya bt keja ikut mood je lah..sbb mmg dah tunggu masa ja nk salin...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...