Monday, February 27, 2012

Simptom Hamil Berkurang bila Hamil 12 minggu?



Salam dan hai readers,


Hampir melepasi TRIMESTER PERTAMA!

Tahniah! Hitung punya hitung 12 minggu sudah berlalu dan bayi dalam kandungan sudah berusia 12 minggu iaitu hampir melangkaui Trimester Pertama. Kata pakar, ibu hamil 12 minggu mula merasai simptom-simptom yang dialami selama ini reda sedikit seperti loya dan keletihan, muntah dan emosi yang keterlaluan. Simptom ini selalunya digantikan dengan sakit kepala dan pening akibat perubahan hormon ibu hamil. Sabar ye wahai ibu~

Saiz JANIN 12 MINGGU~

Tapi untungnya perubahan besar telah berlaku kepada bayi anda iaitu bayi anda hampir selesai membangunkan sistem penting dan bahagian pentingnya. 

* Janin 12 minggu kini bersaiz buah plum~masih kecil tapi cukup mengujakan! 

* Purata panjang janin kira-kira 2.5 inci dan 0.49 auns

* Tugas si kecil kini adalah untuk terus berkembang dan membesarkan perut ibu-ibu hamil sehingga boleh diketahui orang di sekelilingnya. 

* Sekarang masanya untuk si ibu berkongsi cerita gembira ini bersama keluarga dan teman-teman~khabar baik yang pasti mengujakan orang di sekeliling anda terutamanya bos anda..hehe~



Pertumbuhan Janin 12 Minggu yang PESAT~

* Pada usia 12 minggu, kebanyakan sistem kritikal janin sepenuhnya terbentuk! 

* Janin kini melalui pertumbuhan dan tahap kematangan dimana organ-organ dan tisu akan tumbuh dan berkembang dengan pesat. 

* Seterusnya berusaha untuk membangunkan refleks jika terdapat sebarang pergerakan. 

* Tubuhnya mungkin bergerak tapi si ibu masih belum dapat merasainya. Sabar ye wahai ibu~. 

* Saat paling indah apabila si bayi itu mula menutup dan membuka jarinya serta berusaha melipat kakinya

* Otaknya kini berkembang dengan pantas!


SIMPTOM/GEJALA Hamil masih ada?

Walaupun gejala hamil kian berkurang, namun masih ada si ibu yang masih melaluinya. Bertenang ye wahai ibu kerana dulu Azu masih mengalami loya dan muntah terutamanya ketika perut kosong. Agak Azu baby dalam perut lapar dan mintak diisi~hehe. Kalau bukan sekarang, mungkin simptom itu akan berkurang dan berhenti terus dengan SENDIRINYA~Masa itu kita boleh bersuka ria dengan menjaga kandungan sebaik-baiknya.

* Pelepasan cecair dari vagina/faraj yang lebih banyak dari sebelumnya~Penjagaan rutin dan pelapik pad mampu melindunginya dari jangkitan kuman.



* Sakit kepala dan pening sangat ketara kerana hormon, perubahan penglihatan, dehidrasi, gula atau tekanan dalam darah si ibu.


Si Ibu MESTI BUAT~

* Jangan lupa hubungi dan hadir Jadual lawatan bulanan pranatal, memahami tanda-tanda dehidrasi dan memastikan anda cukup terhidrat.

Diharap info-info yang Azu baca dan kongsikan ini bermanfaat buat semua ibu-ibu hamil dan bakal bapa di luar sana. Salam sayang dari BamBam2u untuk semua~ Terima kasih.

Sumber: pregnant.thebump.com

2 comments:

Unknown said...

urmmphh! tak pernah hamil lagi ..mcm mana eh ? hahaa

azu said...

haha..spudin leh share info dgn pasangan yg dh kawin ke, kakak ke, adik pompuan ke..boleh pe..sharin is caring ya~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...