Friday, September 9, 2011

Bayi dalam Kandungan dapat merasa SAKIT?

Salam dan hai readers,



Kita selalunya akan bercakap dengan bayi dalam perut, mengusap perut dan bermain muzik untuk mereka. Ia adalah mustahil untuk mengetahui samada bayi dalam kandungan dapat merasa bahagia atau sedih. Tetapi satu kajian baru dijalankan di London telah menemui seorang bayi dapat merasakan sakit dari usia 35 minggu dalam kandungan.

Kajian telah dilakukan di Hospital University College di London dengan mengukur aktiviti otak bayi-bayi pramatang daripada usia 28 minggu kepada istilah 'lengkap sepenuhnya', dengan menggunakan electroencephalography (EEG) iaitu alat mengukur aktiviti otak.

Bayi yang baru lahir antara 28 dan 35 minggu akan meledakkan aktiviti elektrik secara umum di dalam otak sebagai sakit yang disengajakan, corak yang sama apabila disentuh secara umum telah berlaku. Tetapi selepas 35 minggu, ia telah mencatatkan bahawa tindak balas mereka berubah kepada aktiviti setempat di kawasan-kawasan tertentu otak, menunjukkan bahawa sambungan saraf telah terbentuk di dalam otak untuk membezakan kesakitan yang berasingan daripada sentuhan.

Kesakitan yang dikenakan kepada bayi yang baru lahir adalah dengan ujian cucuk tumit yang 'standard’. Ini dijalankan ke atas semua bayi yang baru lahir di Australia, biasanya oleh bidan dengan menindik tumit bayi, memerah sedikit darah yang secukupnya untuk diletakkan di atas kertas khas isap yang boleh mengembang kemudian disaring, diuji dan disimpan.


Jadi sekarang kita tahu, ia tidak menghairankan bahawa naluri seorang ibu baru adalah betul apabila ‘buah hati’ baru mereka dicucuk di kaki dan mereka boleh memberitahu bahawa mereka tertekan dan sangat kasihan. Seperti jururawat cuba untuk mencari urat untuk mengambil darah, ada orang yang mula-mula mengelak dan merasa sedikit ketidakselesaan, tetapi orang lain yang mencucuk, dan kemudian mencucuk semula, mencubit dan memerah, aduh. Kini dengan maklumat baru ini, kita boleh melihat penambahbaikan ‘supplement’ Vitamin K yang kini berbeza dengan suntikan untuk bayi yang baru lahir.

Penyelidikan dibiayai oleh Medical Research Council and the Wellcome Trust supaya ia boleh difahami dengan lebih baik bagaimana untuk menjaga bayi yang dimasukkan ke hospital, terutamanya bayi-bayi pramatang.


Share n Luv from BamBam2u! Jom join BamBam2u di Facebook! Lebih banyak info untuk semua. ;)

Sumber: Motherandbaby

2 comments:

Mohamad Rivai said...

nice info aja ya!!!!

azu said...

riva'i: time kasih,yup..singgah2 selalu!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...