Tuesday, September 13, 2011

5 Tanda-tanda anak-anak Berpotensi GENIUS!

Salam dan hai readers,


Azu terbaca satu artikel ini yang sangat menarik. Adakah anak-anak anda menunjukkan sesuatu tingkahlaku atau tabiat yang luar biasa. Atau mungkin kemampuan logik dan akalnya menyamai kanak-kanak yang lebih dewasa? Kalau benar itu terjadi, anda patut berbangga kerana andalah orang pertama dalam hidupnya yang telah mengenalpasti potensi GENIUS dalam diri anak kecil itu. Jom kita tengok apa tanda-tanda yang jelas membuktikan GENIUS nya anak anda berbanding kanak-kanak biasa yang lain.



i) Beliau bercakap lebih awal
Jika dia jenis yang kurang berbual, tetapi dengan ucapan teliti dan perbendaharaan kata yang luas, sifat ingin tahu dan kefahaman yang luar biasa, dia mempunyai potensi. Tanda-tanda lain ialah dia berminat dengan huruf dan perkataan, mula menulis dari usia yang muda dan mempunyai imaginasi yang luas.

ii) Dia ialah seorang pembaca yang awal
Perhatikan bila beliau memahami setiap perkataan dan sama ada dia mempunyai ingatan bergambar yang cemerlang. Satu lagi tanda untuk melihat ialah dengan mengambil sebuah buku untuk 'membaca' kepada dirinya sendiri.

iii) Dia suka menghitung/ mengira
Adakah dia suka nombor? Adakah dia mengira segala-galanya daripada tapak kaki dari tangga ke kereta, ingat nombor telefon atau memahami tulisan bernombor? Adakah dia mula mengira awal-awal lagi dan dia kini boleh mengira jumlah wang yang asas, dan pola tempat melalui bentuk, nombor, warna dan saiz?

iv) Beliau cenderung untuk memberi tumpuan
Dia ada kecenderungan berbakat jika dia boleh memberi tumpuan kepada satu perkara untuk jangka masa yang panjang, lihat hasil tumpuannya melalui dari mula hingga ke akhir, misalnya memulakan dan melengkapkan jigsaw sendiri, dan jika dia belajar cepat dengan ingatan yang menakjubkan.

v) Dia penyelesai masalah
Adakah dia menghairankan anda dengan keupayaan untuk menyelesaikan sesuatu masalah yang dijangka daripada kanak-kanak yang lebih tua? Adakah dia bermain dengan mainan yang dimaksudkan untuk kanak-kanak yang lebih tua dan berusaha untuk mendapatkan sesuatu untuk dirinya sendiri? Adakah beliau membayar sejumlah yang luar biasa dan memberi perhatian kepada sesuatu perkara dengan lebih mendalam?

Satu saja cara untuk kita mengenalpasti GENIUS pada anak-anak kita.. Perhatikan, dengar dan beri perhatian penuh terhadap setiap tingkahlaku anak-anak kita. Jom, kita belek anak-anak kita. GENIUS kah mereka?;)


Share with Luv from BamBam2u! Jom kenali BamBam2u dengan lebih mendalam di Facebook! Banyak mengandungi info-info kehamilan bayi dan kanak-kanak! Salam BamBam2u untuk semua!


Sumber: motherandbaby magazine

9 comments:

PinKy MoMMa said...

anak anak akak suka bercakap tapi pelat hehe..tak pe slow slow..kena bagi galakan dan betulkan mana yang salah kan :)

folo azu di sini..eppy blogging!
nice blog..

azu said...

takpe..pelan2 ye kak..anak2 kene ajar hari2 kan..bg dia ingat selalu..pelat besar2 nnti hilang sendiri kan..;)tq sudi baca2

Unknown said...

perlu kesabaran yg tgi utk didik anak2 skang

Mohamad Rivai said...

masak sih?

ndak percaya ah.

:p

follow kontes yuk...

azu said...

Farrah: betul..kesabaran mendidik tanpa jemu!
riva'i: ini kajian dr pakar US. Tjawab kita anak2 diajar sebaik mungkin. Genius atau tidak bukan persoalan kan..;)

silverlady said...

hai...tq jenguk blog saya...salam kenal

Unknown said...

hehe..anak genius... saya adalah budak genius jugak sebab sy bercakap awal sebelum adik sy,huhu

Serambi said...

mantab tak seperti saya yang bodoh....

azu said...

silverlady: salam kenal..tq sudi jenguk bambam2u!
Biqa: tahniah!
serambi: tak ade sape pon yg bodoh.manusia suma sama, beza cuma amalan dan usaha kan;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...